Iværksætter

Vi får flere og flere iværksættere her i landet for hvert år, der går. Over hele verden er Danmark kendt som et land, der innoverer igen og igen på måder, de fleste andre lande slet ikke kan konkurrere med. Det er en af de ting, vi kan være mest stolte af her i landet, men man bliver altså ikke en succesfuld iværksætter af bare at have en god ide. Der er nogle andre ting, der er virkelig vigtige, som de færreste danske iværksættere formår at gøre godt nok, men det kan der heldigvis rettes op på. Hvis du eller en du kender er iværksætter, så læs med her, hvor vi beskriver tre ting, som alle iværksættere burde være bedre til.

Det er ikke svært at få en god ide – eller, det er i hvert fald sjældent det, der er afgørende for, om en virksomhed overlever. Nu til dags er der desuden mange gode ideer, som er nemme at bygge, fordi det blot er en smule kode, der skal smides sammen for at få det til at virke. Problemet ligger i stedet først og fremmest i, at de færreste iværksættere er gode sælgere. Det er en af hovedårsagerne til, at deres konkurrenter med langt dårlige produkter overlever, mens de med deres geniale ide og gode implementering fejler. Hvis man er god til at sælge, så behøver man nemlig ikke et godt produkt. Hvis du har et godt produkt, er du dog stadig nødt til at være god til at sælge, hvis du vil have nok kunder.

Når du så har fået nogle kunder, skal du selvfølgelig også sørge for, at de bliver hos dig. Retention til at fastholde kunder er en af de vigtigste dele af digital markedsføring, men for de fleste iværksættere er det ikke noget, de ser som en prioritet. De tror, at kunder bliver, hvis produktet virker som det skal. Det er da også sandt for en del kunder, men andre smutter det sekund, de ikke er sikre på, om de får brug for din hjælp længere. Statistik og eksperimenter er drivkræfterne bag god markedsføring, men der er så meget andet, man også børe sætte sig ind i.

Sidst men bestemt ikke mindst skal du som iværksætter være god til at kommunikere med kunderne. Hvis du ikke snakker med dem, så føler de af åbenlyse grunde ikke, at du lytter til dem. Hvad værre er, at du ikke forstår, hvad deres behov er – eller at de overhovedet har nogen, som ikke bliver opfyldt. Hvis dine kunder ikke kan give feedback, hvordan finder du så ud af, at noget er galt eller kan forbedres? Det samme gælder dine ansatte og i begge tilfælde gælder det, at det først bliver et problem, der man skalerer op.