Hvem siger, at man ikke kan lære en gammel hund nye tricks? Vi danskere har i mange generationer kunnet lave sjov af os selv omkring, hvor dårlige vi er til, at spørge om hjælp. Alle børn i dag har nok på et eller andet tidspunkt oplevet at sidde bag i bilen, mens ens far eller mor var ude at køre. De har nok også oplevet, at man pludseligt er faret vild. Her er det rationelle valg selvfølgeligt at holde ind til siden, så snart man ser nogen der ligner at de kender lokalområdet, og så spørge om vej. Men gjorde de det? I langt de fleste tilfælde er svaret nej. De prøvede i stedet selv at finde ud af det, også selvom det ville tage en halv eller en hel time længere. Man skal virkelig have prøvet alle alternativer, før man er villig til at spørge om vej. Sådan var det i hvert fald dengang.

I dag er det eksempel måske knap så relevant, eftersom det er blevet så udbredt at have en GPS. Selv hvis man ikke har en dedikeret GPS enhed hængende i forruden, så er der næsten ikke nogen der ikke har en telefon i lommen, med indbygget navigation. Så vi farer næsten aldrig vild i dag. Men selv hvis vi gjorde, så tyder alt på, at vi ville være bedre til at spørge om hjælp i dag, end mange af generationerne før os.

Danskerne er nemlig blevet bedre til at spørge om hjælp. Der har altid været en stor følelse af fællesskab i det danske land, og alle undersøgelser har vist, at langt størstedelen af danskerne er villige til at hjælpe deres medmennesker. Selv da vi var bange for at spørge om hjælp, var vi ikke bange for at hjælpe, hvis vi selv blev spurgt. Det var en underlig ubalance. Vi er dog ved at have tingene i balance nu, og hjælp er ikke længere noget, vi er blege for at spørge om.

For bare få år tilbage ville det eksempelvis have været svært at sælge en service som køberrådgivning til huskøb. Det er en service der giver rigtigt god mening, da de fleste danskere kun køber bolig meget få gange i løbet af deres liv. Det betyder altså, at ingen rigtigt har chancen for at blive ekspert på det område, medmindre de gør det til deres erhverv. Som boligkøber kan man altså få rigtigt meget ud af, at få rådgivning af en professionel. Før i tiden stod egoet og stoltheden i vejen, og folk ville hellere tage chancen selv. Vi er dog blevet klogere nu, og køberrådgivning er blevet umådeligt populært hos danskere, der skal ud for at købe en bolig. Selv dem med relativt meget erfaring kan se værdien i, at få rådgivning omkring en af de største beslutninger i deres liv.