Fitness

Uanset om det er vinter eller sommer, så er det altid muligt at dyrke fitness, derfor kan den form for træning bruges året rundt. Der er masser af muligheder for at træne hold, og rigtig mange centre at vælge i mellem. Der er hold, som er bygget op omkring styrketræning eller som bygger på funktionel træning. Faktisk er der også hold, som handler om at få samlet tankerne og komme ned i gear, at kunne holde fokus og holde balance. Vi vil nedenfor forsøge at give dig et overblik over nogle af de forskellige former for fitness, som du kan benytte dig af.

Holdtræning

Bodypump er en af de former for træning, som bygger på styrketræning af hele kroppen. Til denne form bruger du vægtstænger og skiver. Bodypump er for alle, men det kan være en god hjælp, hvis du kender de mest basale styrketræningsøvelser. Mange centre tilbyder Funktionel træning, hvor det primært er mave- og rygmuskler, der trænes – det essentielle her er, at du bruger din egen kropsvægt til at træne med, men der kan også bruges hjælpemidler som fx sandsække og vægtstænger. Det er ikke decideret musklerne, der er i fokus, men derimod trænes bevægelser og musklerne udvikles hermed ved hjælp af bevægelserne. Som navnet indikerer, er det træningen, som er med til at gøre din krop velfungerende – og derfor tager træningen også udgangspunkt i, hvad du skal bruge din krop til.

Et andet hold er Bodyflow som er øvelser, der udspringer af Yoga, Pilates og Tai Chi til sammen. Denne form for træning er mindet på dig, som evt. har en travlt hverdag, hvor du ønsker at øge din kropsbevidsthed – men samtidig gerne vil styrke kroppen, reducere stress og løsne op for eventuelle afspændinger i kroppen.

Cirkeltræning

Der er i gennem de senere år, dukket et nyt koncept op, som er blevet til en slags selvstændig træning, hvor hele kroppen bliver styrket – men på kort tid, blot 24 minutter. Det passer til dig, som ikke har lyst eller tid til at bruge timer på at træning. Træningen kan have mange formål: at tabe et par ekstra kilo, et ønske om et sundere liv eller, hvis du gerne vil forbedre din styrke og kondition. Selve øvelserne består af i alt 16 forskellige fitnessmaskiner med fokus på styrke og motion, de er opstillet i en cirkel.

Du vil træne i 40 sekunder på hver maskine, hvorefter klokken ringer – og du skifter til næste maskine. Du kan indstille maskinerne og derved er træningen individuel og kan tilpasses alt efter, hvor meget belastning, du vælger. Grundet til at træningen kun varer 24 minutter er, at øvelserne bygger på høje intensive træningsmetoder.

Er fitness for dig?

Dette er blot nogle af de træningsformer, du kan vælge i mellem, men der er et væld af forskellige slags, som kan hjælpe dig med at styrke og holde din krop i balance. Så hvad enten dit fokus er styrketræning – så du kan hoppe i en smart dame badetøj eller om det er at fokusere på kropsbevidsthed, så du føler dig bedre tilpas – ja så er der noget for enhver, når det gælder fitness!